De dubbele weegschaal

De dubbele weegschaal voorzijde
De dubbele weegschaal achterzijde
  • De dubbele weegschaal voorkant
  • De dubbele weegschaal achterkant

Simon Vestdijk (Harlingen 1898 – Utrecht 1971) studeerde geneeskunde in Amsterdam, en werkte na zijn studie als arts en scheepsarts. Nadat hij in 1932 Eddy du Perron en Menno ter Braak in 1932 had ontmoet, trad hij toe tot de redactie van Forum en besloot hij zich geheel aan het schrijverschap te wijden. Hij werkte daarna o.a. voor Het Parool en Het Algemeen Handelsblad ; schreef voor De Gids en Centaur en publiceerde muziekrecensies in Het Vaderland en de Groene Amsterdammer . Als eerste verscheen een poëziebundel van zijn hand, dat in 1934 gevolgd werd door zijn romandebuut Terug tot Ina Damman . In ons taalgebied is Vestdijks veelzijdigheid vrijwel ongeëvenaard. Naast drie dikke boekdelen met zijn verzamelde poëzie bestaat zijn oeuvre uit meer dan vijftig romans, novellen en essays, waaronder de tien delen van De verzamelde muziekessays .

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789029090032
Auteur Simon Vestdijk
Uitgever Meulenhoff Boekerij B.V.
Taal Nederlands
Uitvoering Paperback / gebrocheerd
Pagina's 242
Lengte 200.0 mm
Breedte 125.0 mm
De dubbele weegschaal is na Het eerste en het laatste Vestdijks tweede omvangrijke geschrift over muziekesthetiek. Het eerste boek is vooral een theoretisch betoog met een toepassing als toegift, maar in dit boek ligt die verhouding andersom. Het is een verslag van een experiment dat Vestdijk uitvoerde met de componist Herman Mulder. Samen gaven zij hun oordeel over verschillende pianosonates van Haydn en Mozart.Met de meningen van beide onderzoekers over de stukken van de twee componisten als uitgangspunt zocht Vestdijk het antwoord op twee vragen: wat zijn de globale verschillen tussen de werken van Haydn en Mozart (de eerste weegschaal) en tussen het luistergedrag van Vestdijk en Mulder (de tweede weegschaal). Welke consequenties volgens Vestdijk uit de bereikte resultaten moeten worden getrokken beschrijft hij in het slothoofdstuk.De originaliteit en grondigheid van Vestdijk’s muziekstudies maken De verzamelde muziekessays tot een waardevol deel van zijn indrukwekkende oeuvre.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.