De roman van de roos

De roman van de roos voorzijde
De roman van de roos achterzijde
  • De roman van de roos voorkant
  • De roman van de roos achterkant

De roman van de roos, geschreven door Guillaume de Lorris en Jean de Meung, had een immense intellectuele uitstraling, die tot ver in de zestiende eeuw voortduurde. Het begin van de Lorris is een lyrisch allegorisch gedicht in de traditie van de hoofse liefde. Een minnaar gaat in zijn droom op weg om de roos te plukken in de tuin der liefde. De zoektocht naar de volmaakte vrouw. Maar de lange voortzetting die Jean de Meung veertig jaar nadat de Lorris de pen neerlegde, eraan vastknoopte, tapt uit een geheel ander vat. De Meung is geen lyrisch zanger maar een episch satiricus. Hij biedt een complete dertiende-eeuwse zedenleer. Hij leert vrouwen én mannen hoe ze elkaar het best kunnen bedriegen, hij hekelt bedelorden en verplicht celibaat, hij vermengt mythologie met christelijk denken, hij spot, schimpt, kritiseert en noemt de dingen bij hun naam. Het is de vitaliteit van zijn werk die de Roman de la Rose tot een klassiek werk heeft gemaakt. Zijn humanisme is van grote invloed geweest op de renaissance. In zijn woorden is het leven van de dertiende eeuw, het denken, voelen, feesten en lijden, voorgoed en vaak sarcastisch geboekstaafd.

Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN 9789491982347
Auteur Jean de Meung
Uitgever Vrije Uitgevers, De
Taal Nederlands
Uitvoering Gebonden in harde band
Pagina's 596
Lengte 216.0 mm
Breedte 155.0 mm
De roos, een aloud liefdessymbool, de geïdealiseerde volmaaktheid! Zo ook in dit dertiende-eeuwse 'Romaanse' allegorische dichtwerk. In het het eerste deel bezingt Guillaume de Lorris (± 1230) nog de hoofse liefde van de minnaar die tevergeefs zijn onbevlekte aanbedene in de besloten hof tracht te bereiken, maar in het tweede deel ontmaskert Jean de Meung (± 1270) al satirisch wereldse schijnheiligheid en pretenties en verdiept hij zich in de wezenlijke natuur van de mens. De consciëntieuze jambische vertaling van Ernst van Altena (1933-1999), inclusief gedegen achtergrondgegevens, biedt aldus zicht op een kenterend tij. Indertijd ook al aanleiding tot felle discussies over normen en waarden in de aanloop naar de Renaissance. Vanuit een klassieke literaire vorm ontluikt hier dus een vernieuwend humanistisch engagement. In deze heruitgave van het in 1991 bij Ambo-Klassiek verschenen tijdsdocument is de toelichting over werk en auteurs verplaatst van voor- naar nawoord en zijn onder meer de oorspronkelijk ter oriëntatie in de marge opgenomen nummers van de dichtregels nu weggelaten.

Wat vinden anderen?

Er zijn nog geen reviews van dit product.