Rammelaars en rinkelbellen
De collectie van Heinz Keijser
Mirjam Knotter is kunsthistoricus en hoofdconservator van het Joods Historisch Museum en de collectie ceremoniële objecten van de Portugese Synagoge in Amsterdam. Zij publiceerde over verschillende aspecten van de joodse materiële kunst en cultuur als weergave van de geschiedenis en in relatie tot de persoonlijke biografieën van de makers en opdrachtgevers. Lies Meiboom heeft na haar studie Semitische Talen en Culturen aan de Universiteit van Amsterdam gewerkt als (bureau)redacteur bij (onder andere) Prometheus/Bert Bakker en Kluwer. Sinds 2007 runt zij redactie- en tekstbureau Sweeping Maytree met als specialisaties Joodse studies en rechten.
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789462497214 |
Auteur | Mirjam Knotter |
Uitgever | Amsterdam University Press |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Gebonden in harde band |
Pagina's | 184 |
Lengte | 288.0 mm |
Breedte | 226.0 mm |
Rammelaars komen in alle perioden en over de hele wereld voor, variërend van eenvoudig kinderspeelgoed van gebakken klei tot kleine kunstwerkjes van de hoogste edelsmeedkunst. Heinz Keijser (1911-1988) bezat een van de grootste particuliere verzamelingen op dit gebied. 'Rammelaars en rinkelbellen' beschrijft de zestig mooiste en meest bijzondere exemplaren uitvoerig. Het fraai vormgegeven boek begint met het bewogen leven van Heinz Keijser zelf: Jood, marxist, vluchteling, onderduiker, theaterman, vriend van bekende kunstenaars en verzamelaar. In een tiental essays van bekende specialisten komen vervolgens de kunst- en cultuurhistorische ontwikkelingen en de veelzijdige (zelfs magische) aspecten van de rammelaar aan bod. Zij leiden de lezer langs vierduizend jaar rammelaars, kinderportretten met rammelaars, en hun relatie met pedagogische en sociale ontwikkelingen. ‘Over zilveren rammelaars is al vaker geschreven, maar er was nog geen boek dat ingaat op het gebruik van rammelaars door de tijd en culturen heen. Het boek over de Collectie Keijser schenkt eindelijk aandacht aan de universele aspecten ervan.’ – Alexander Pechtold ‘Het is een collectie die wat betreft kwaliteit, vormenvariaties en chronologie (17de t/m 20ste eeuw) haar gelijke niet kent. Ook de brede, volkenkundige inslag is van groot belang. Er bestaan geen vergelijkbare verzamelingen met zo’n breed beeld van een internationaal fenomeen.’ – Gemke Jager, oud-directeur Nederlands Zilvermuseum