Waarom de wereld niet bestaat
Markus Gabriel (1980) studeerde in Heidelberg, Lissabon en New York. In 2009 kreeg hij een leerstoel kennistheorie aan de universiteit van Bonn, waarmee hij de jongste hoogleraar filosofie van Duitsland was. Als kennistheoreticus schrijft hij onder meer over internetgebruik, informatie-overload en privacy. Samen met Slavoj iek schreef hij Mythology, Madness, and Laughter: Subjectivity in German Idealism. Hij vervierf echter voornamelijk bekendheid met zijn metafysische stelling dat de wereld niet bestaat, en eenhoorns wel. Gabriel heeft in Nederland al enige naam gemaakt door zijn aanwezigheid op de G8 van de Filosofie en op Wijsgerig Festival DRIFT. In oktober 2014 zal hij ook op meerdere locaties in Nederland optreden.
Lees verder
Specificaties
ISBN/EAN | 9789089532718 |
Auteur | Markus Gabriel |
Uitgever | Koninklijke Boom Uitgevers |
Taal | Nederlands |
Uitvoering | Paperback / gebrocheerd |
Pagina's | 200 |
Lengte | 220.0 mm |
Breedte | 140.0 mm |
Waar komen wij vandaan? Waar bevinden wij ons? Waar dient het allemaal toe? In Waarom de wereld niet bestaat behandelt Markus Gabriel deze grote vragen van het leven, de vragen die kinderen ook vaak stellen. De even prikkelende als eenvoudige stelling die Gabriel in dit voor een breed publiek geschreven boek verdedigt, luidt dat eigenlijk alles bestaat (inclusief eenhoorns op de maan), maar de wereld niet. Markus Gabriel (1980) is de jongste hoogleraar filosofie ooit in Duitsland (universiteit van Bonn).Van zijn boek Warum es die Welt nicht gibt werden in enkele maanden meer dan 50.000 exemplaren verkocht. In april was Gabriel een van de filosofen op het evenement 'G8 van de Filosofie' in Amsterdam. Citaat uit het boek: 'Ook alles wat niet bestaat, bestaat - het bestaat alleen niet in hetzelfde veld. Elfen bestaan in sprookjes, maar niet in de grote stad, massavernietigingswapens zijn er in de Verenigde Staten, maar - voor zover ik weet - niet in Luxemburg. Het is dus nooit alleen de vraag óf iets dergelijks bestaat, maar tegelijk ook wáár het dan bestaat. Want alles wat bestaat, bestaat ergens - al was het maar in onze verbeelding. De enige uitzondering daarop is opnieuw: de wereld. Die kunnen we ons niet eens inbeelden.'